Overwatch, cilalanmış Team Fortress gibi hissettiriyor.. – Blog

21

Valve’in en son ne zaman oyun çıkardığını hatırlayan vardır elbet. 2000’li yılların sonunda L4D2’nin satışa sunulması ile beraber halen oyun sekmesinde etkin bir yapımcı olarak biliniyordu. Counter Strike: Global Offensive ve Dota 2 popüler olmadan önce çocuğu gibi sevdiği Team Fortress 2, şu an umulmadık bir şekilde yerlerde sürünüyor. Bu yazımda ise, Team Fortress 2 ve Overwatch’tan bahsedeceğim. İkisinin arasındaki benzerlikleri ve uzun süredir oynadığım Team Fortress 2’nin birazcık da olsa hakkının yendiğinden de anlatmasam olmaz. Başta Team Fortress 2’nin geçmişinden ve vaktinde nasıl Valve’nin başlıca para kaynağı olduğunu anlatacağım.

90’ların sonunda popülerleşen olan Quake ve Doom, ağır ağır küçük liglerde oynanmaya başlanmıştı. LAN partileri düzenleniyor ve fuarlar bile kuruluyordu. O zamanlar Valve’in Quake Engine üzerindeki modifikasyonu olan GoldSRC, Robin Walker’ın dikkatini çekmişti. Walker, daha çok derslik odaklı bir FPS oyununu piyasaya getirmeyi planlıyordu. Sonucunda ortaya meydana çıkan TFC (Team Fortress Classic), çoğu oyuncunun 1990’lı yıllarda Counter Strike’ın diğer bir alternatifi olarak biliniyordu ve TFC, çevrimiçi oyun piyasasında Counter Strike kadar ün kazanmıştı. Çalışmalara devamlı Robin Walker, bir zaman sonra Team Fortress: Brothers of Arms adlı bir yapım üstünde çalışmaya başladı. Lakin Valve’in yeni motoru Source Engine, Half Life ve Portal gibi Valve’in önemli isimlerinde kullanılmaya başlandı ve Brothers of Arms projesi iptal oldu.

Yaklaşık 9 yıl sonra Half Life 2: Episode 2 ile beraber satışa sunulan Team Fortress 2, eski TFC’ye  benzeri cila çekilmiş gibi duruyor ve yeni Source motorunda sorunsuzca çalışıyordu. Natürel markette bu değin derin diğer derslik tabanlı oyun olmadığı için Team Fortress 2, derslik tabanlı FPS oyunlarının dönüş noktası olarak da sayılıyordu. O zamanlar Valve’in yeni oyunu olduğu için bol miktarda ilgi gören TF2, Valve kadar aralıksız güncelleniyor ve yeni içerik ekleniyordu. Hiç kimse 2 yıl her tarafında benzer silahlar ve içeriklerle oynamayı kesinlikle istemez, bu yüzden Team Fortress 2, takriben bir yıl sonradan yeni oyun modları, silahlar hatta yakın zamanda kendini ayrıntılarıyla geliştirecek bir ekonominin ile doldurulmuştu.

İçinde bulunduğumuz sene 10. yaşına girecek olan Team Fortress, çoğu kişi tarafından ölü olarak tabir ediliyor, lakin jurnal 70 bin oyuncusu ile halen Steam’in en popüler oyunlarından biri. Peki, Overwatch ne alaka diye sorabilirsiniz. Ona geçmeden önce Overwatch ve hikayesinden de bahsedeyim.

Blizzard, daha fazla MMORPG ve RPG tarzı oyunlar üretiminde profesyonel olarak tanıdık bir yapımcı. Bilhassa Diablo, World of Warcraft, Heroes of the Storm ve Heartstone gibi yapımları ile oyuncu kitlesi belirgin olarak büyük. Ilk defa FPS türüne adım atan yapımcı, iyi bir meslek çıkarmışa benziyor, fakat Overwatch, satışa çıkmasından bir sene daha sonra halen ilgi gören bir yapım. Tarafsız olarak bakıldığında, Overwatch, raflarda yerini almadan önce tonlarca yapılan reklam kampanyaları ve Blizzard göre oyuncu kitlesine karşı tutulan davranışlar, hergün Overwatch ailesine her yaştan yeni oyuncular ekliyor.

Burada yalan yok, Blizzard’ın Overwatch’a karşı verdiği destek, ne yazık ama Valve’in Team Fortress 2’ye verdiği destekten bir hayli üstün. Şu sıralar Team Fortress 2 oyuncuları, takriben 10 aydır laf verilen Pyro güncellemesini beklerken, Overwatch çalışanları kesintisiz oyun için yeni kahramanlar, haritalar ve çoğu öbür içerik üretme çabasındalar. Evet, burada büyük bir efor harcandığını görebiliyoruz, fakat başlıca meçhul kayda değer nokta ise, gerçekten Team Fortress 2’nin halen bir şekilde Overwatch’dan daha üstün olması. Geçtiğimiz 10 yıl içerisinde takriben 5-6 oyun, “Team Fortress 2’yi öldürecek” adıyla çıkmıştı. Sonucunda ise belirtilmiş birçok yapım Team Fortress’in popülerliğine yenik düşmüş ve piyasadan çekilmişti. Bunların aralarında bir ara popüler olan Brink de mevcut. Aynı cümle Overwatch’ın satışa sunulmasına birkaç hafta kala da söylenmişti. Herkesin gözü, Overwatch’ın çıktığı gün Team Fortress’in kaybedeceği oyunculara çevirilmişti, ama her şey zıt tepti ve oyuncu sayısı beklendiğinden daha da pozitif çıktı. Yani Team Fortress’ın kendine ait topluluğu, yapımı bir 10 yıl daha götürebilecek durumda ve TF2’nin yaşama süresi halen bulunuyor.

Her ne değin Overwatch her geçen gün kalitesini arttırıp üstüne daha da fazla oyuncu çekse de, üretim benim gözümde sadece düzenlenmiş Team Fortress 2 gibi görünmekten başka bir işe yaramıyor. İşte TF2’nin daha önce burada olduğunu ve tekrar tekrar bana göre en iyi yapımlardan biri olacağını birkaç nedeni.

Tecrübe (Skill Ceiling)

Geniş bir kavram olabilir, evet, fakat Overwatch, Team Fortress 2’den bir hayli basit. Bilhassa kendi tecrübenizi konuşturduğunuz Team Fortress 2’de, kısayol tuşları bulunmuyor. En belirgin örneklerinden biri Pharah’ın uçuş özelliği. Pharah, tek tuşla havada süzülürken, Team Fortress 2’deki Soldier RocketJump ile sahip olduğunuz roketatardan meydana çıkan roket ile süzülüyor. Başta “Zor olmamalı” diyebilirsiniz, ama rocketjump mekaniğinin pogo, walljump, syncjump, c-tap gibi bir sürü farklı zıplamaları var ve bunları teker teker öğrenmeniz oldukça zamanınızı alıyor. Her 9 sınıfın kendine ait öğrenilmesi gereken kayda değer strateji ve mekanikleri olduğunu da varsayarsak, bir sınıfta gelişmeniz takriben 500 saatinizi alabilir. Şahsen 5200 saatim var ve halen bazı hareketleri yapmakta zorlanabiliyorum.

Kolaylık

Overwatch’a nesnel olarak baktığımda bazen oyunun sizin için oynadığını hissediyorum arada bir. Özellikle Soldier 76’ın Aimlock tarzı özelliği ve Widowmaker/Asıl gibi karakterlerin duvarlardan manzara gibi özelliklerinin olması, oyunu bir hayli kolaylaştırıyor. Team Fortress 2’de geliştirdiğim sınıflardan diğer, “gamesense” olayını da yıllar her tarafında geliştirdim. Oyun sırasında neyin nereden geleceği veya sizin için nişan alan sınıflar olmadığı için tez davranmanız ve ona tarafından tepki vermeniz lüzum. Overwatch’taki başka bir rahatlık ise Mercy’nin nerede olduğunu gösteren bir okun bulunması. Ilk ilk kez pratik ve elverişli diye yorumladığım olay, bir süre sonradan ne kadar basite kaçıldığını anladım. Kendine can basan ekip arkadaşının nerede olduğunu bakmak, her şeyi kolaylaştırıyor ve kim tarafından ateş edildiğini kolayca anlayabiliyorsunuz. Ama Team Fortress 2’de bu  adamakıllı sizin sorumluluğunuzda ve bir gözünüzün Medic’inizde olması şart.

Oynanış Stilleri

Evet, 23 sayısı 9’dan büyük olabilir, lakin tez davranmayın. TF2yi oynama sürecinizde düşürdüğünüz eşyalar iyice oynanışı değiştirebiliyor. Bilhassa sahip olduğunuz değişik silahlar ve bunların kombinasyonları, belli başlı rolü defansif olan bir sınıfın  adamakıllı hamle duruma sokarken, hamle sekmesinde olan bir sınıfı ayrıntılarıyla dafensif haline dönüştürüyor. Bunun en iyi örneklerinden biri Engineer. Sınıfın rolü sadece bir noktayı koruma odaklı olmasına rağmen oyun esnasında bulduğunuz Gunslinger adındaki eşya,  sınıfın genel durumunu hücum rolüne sokuyor. Yükseltilebilen Sentry Gun yerine sadece elinize küçük bir Mini-Sentry geliyor ve bu saldırılarda sınıfı daha da kullanışlı ışık halkası getiriyor. “Eşyalara sahip almak, yapımı tamamen Pay-2-Win haline getirmiyor mu?” diye sorabilirsiniz, fakat oyundaki tüm stok silahların en iyisi olduğu kalabalık göre aralıksız belirtiliyor. Elde ettiğiniz silahlar çoğunlukla kolay penaltılarla veya sınıfın bir manâlı bir mekaniğini kapatacak özellikle bulunduruyor. Overwatch’ta ise, büyük ihtimalle bir kahramanın sahip olduğu oynanış stili ya da metası benzer kalacak. Yeni silahlar eklemek yerine, yeni kahramanların oynanış metasına girmesi, sadece karakterlerin oynanış metasını değiştiriyor. Bu koşul bir zaman daha sonra ne yazık ancak Overwatch’ı kesintisiz tekrarlayıcı bir duruma sokuyor.

Şahsiyet Arkadaki Planları

Yine öznel bir koşul, lakin, Overwatch’ta bulunan karakterlerin kişilikleri ve arka planları çoğunlukla sönük kalıyor. Şahsiyet üstüne yapılan animasyonlar veya oyun içi alaylar çoğunlukla uyarı çekmiyor, ya da “gülünç” olması gereken durumlar yüze gülücü gibi görünüyor. Overwatch sekmesine 2017 senesini de eklersek, arka planlar gittikçe günümüz konularına dönmeye başlıyor, yani orijianlliği bakmak az kalsın imkansız. Halbuki, 2007’den 2012 senesine dek çıkmış bütün fragmanlar ve 20 dakikalık özel filmler (End of the Line ve Expiration Date) başlıca beklendiğinden daha fazla dikkat çekiyor ve kolay kişiliklerin arkasından gerçekte aklı kaçık delilerin yattığını kolayca gösterebiliyordu.

Grafikler

Günümüzdeki “Grafikler ve oynanış kalitesi  yapımı çok yüksekse miktar.” kavramı, çoğu eski oyunun unutulmasına niçin oluyor. Bilhassa yeni üretim olan Overwatch, harika grafikleri ve optimizasyonları ile üzerine daha fazla oyuncu çekebiliyor.Yalnız, eskilerde kalan ben, Overwatch oynanışı sürecinde ekranda nelerin döndüğünü anlamakta güçlük çekiyordum. Hatırlanması gereken 20’den pozitif karakterin kendine ait görsel ipuçlarını aklında tutmaktan bahsedersek, HUD elementleri kademeli olarak çoğalıyor ve kafanız karışıyor.  Team Fortress 2’de ise, aklınızı karıştıracak öyle bir şey bulunmuyor. HUD girift değil ve karşılaştığınız düşmanlar uzakta görünse bile ne olduğunu çıkarabilmeniz oldukça basit. Üzerine üstün, oyunda farklı şekillerde ölerek aslında ana savaşın ne olduğunu görebiliyorsunuz. ufalanmak, vaporize edilmek, yanarak ölmek, kanamak, sırtınıza geçirilen bir bıçak vehatta parçalara ayrılıp vaporize edilmek gibi kendine ait esprili ve daha çok realist durumlar mevcut.

Kozmetikler

Çevrimiçi oyunların vazgeçilmezi, kozmetik eşyalar, iki oyunda da mevcut. İkisinde de karakterlerinizi havalı yapmaya çalışmanız, en ince ayrıntısına kadar beklendik bir şart. Fakat, Overwatch’ın burada ufak bir hatası bulunuyor. Sahip olduğunuz alternatif şahsiyet kıyafetleri, her ne kadar kafa ve gövde vuruş yerleri değiştirmese de, kıyafetlerin ayrı renkler ve şekillerde olması, ilk kez hangi karaktere aleyhinde savaştığınızı bazen unutturabiliyor. Özellikle “Yeni şahsiyet mi getirmişler?” sorusu, “Ha, yalnızca öbür bir kozmetikmiş.” cevabı ile son buluyor. Asıl değindiğim nokta, eklenen kozmetiklerin ayrıca karakterin başlıca yapısını değiştirmemesi ayrıca de benzer süreçte absürd görünmemesi fazla manâlı.

Açıkçası, Overwatch birincil çıktığında ilgimi çekmişti. Team Fortress 2 ile beraber oynanacak diğer bir sınıf tabanlı oyun benim için fevkalade bir tecrübe olabilirdi, lakin her gün izlediğim canlı yayınlar ve videolar, Overwatch hakkındaki düşüncelerimi bir hayli değiştirmişti. Oynayış sürecinde ise ilgimi çekmedi ve çok ivedi tekrarlamaya bağladı. Üzerinden 10 sene geçse de, ben halen TF2’yi halen büyük bir ilgi ile oynuyorum, her ne değin Valve umursamasa da…




Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Seo Ajansı Seo çalışmaları Of page seo eTicaret danışmanlığı ezine peyniri en iyi ezine peyniri ezine peyniri nereden alınır ezine inek peyniri ezine koyun peyniri ezine keçi peyniri